Hämta hem våra kiddo´s!
Nu ska jag gå ut i det kalla och mycket hala vädret och hämta hem barnen..! Skönt att få hem dom.
Det har inte blivit mycket bloggande nu idag då jag har ont i njuren och är supertrött efter en jobbig dag igår då jag var mycket ledsen.

Tycker det är konstigt att människor tar så lätt på Diabetes, många förstår inte allvaret om man inte sköter sin diabetes. Många tror att det är enkelt och går näst intill smärfritt förbi, men dom skulle bara veta vilken kamp som ligger bakom, både för barnet och föräldrarna. Många säger också, "man kan leva ett bra liv med diabetes idag!", det tror jag säkert MEN har ni som säger detta själva diabetes? Vet ni hur det är att ta sprutor varje dag och ändå ligga för högt? Eller vet ni hur man mår då man får en känning? Jag vet inte, och då har mitt barn denna sjukdom.

Jag vet, det finns en massa andra "hemskare" sjukdomar än just diabetes, men det finns också en hel del botemedel. Men Diabetesen är hemsk på sitt sätt..du kan inte bota den, inte ännu iaf. Det är många barn och ungdomar som insjuknar. Det är mycket sorg i denna sjukdom.

Jag vet att Adrian kommer att leva ett bra liv trots sin Diabetes, men att ens måsta kämpa för detta som egentligen är så självklart, som Anne i kommentaren i inlägget nedan skrev, det är jobbigt. Det är tungt att se sitt barn särbehandlas när man inte behöver göra detta. Att människor i vissa fall gör en stor grejj av sjukdomen och istället när han bör behandlas annorlunda så behandlar man honom som vilken annan som helst. Dvs vid känning och han är hungrig så kanske man inte bör säga till barn med diabetes: "Du klarar dig tills det blir lunch nu!"

Det är en kamp, och då vi snart ska få en till liten så är det en enorm stressfaktor då vissa saker som är självklara för oss, inte funkar med andras åsikter. Vi vill känna en trygghet med att vi vet att våra barn är trygga och det gör vi inte nu.



Publicerad: klockan 14:50:06.
Arkiverad under: Diabetes

Kommentarer
Postad: klockan 15:33:03.
Postat av: Fröken Viktig
Så söta de är :)



Förstår er oro med diabetesen. Kan tänka mig att det inte funkar på förskola osv. Där har de ofta inte tid att se det de borde se. Och viftar ofta bort saker precis som du själv skriver (fick vänta till lunchen...)! Hoppas att det reder sig för er och blir bra till slut, att de som ser till Adrian på dagarna tar sig den tiden som krävs och sätter på sig de extra ögonen! Jag tror inte det behöver bli/vara ett problem om folk i er omgivning läser på lite och lyssnar på er som har den sanna faktan. Men jag förstår att det är en evig kamp. Varm stötte kram.
Postad: klockan 19:20:23.
Postat av: Nicklas
SV: Ja, jag tror verkligen att vi kan göra den mer hemtrevlig och mysigare än vad vi har nu, även om vi gillar den lägenheten vi har nu också. :)
Postad: klockan 20:30:03.
Postat av: Cissi
Vad tråkigt att ni inte får den hjälp ni behöver med A. Måste vara superjobbigt för dig som är höggravid att ta sig fram och tillbaka, det måste ju gå att få till en lösning som alla är nöjda med tycker man. Hoppas att du får en lugn och skön kväll. Kramar Cissi
Postad: klockan 21:46:29.
Postat av: gina
heej vännen hur är det med barnen och lilla magen nu har du ju inte mycketkvar ;)

dukanske vill rösta på mig till veckans blogg länken hittar du i min blogg kram gina
Postad: klockan 14:20:29.
Postat av: Linda
Hej !



Är mamma till fyra härliga barn. November 2009 fick våran yngsta son diabetes. Han är fem år och man kände liksom hur hela ens värld rasade samman.

Vill bara tacka dig för att du delar med dig av erat liv. /Kram
Postad: klockan 17:24:25.
Postat av: Sandra
Ja, man KAN leva ett bra liv med diabetes idag. :)

När jag fick min diabetes var det så mycket annorlunda. Då tog jag en dos långverkande insulin på morgonen, och en på kvällen. Och när jag skulle äta måste jag ta kortverkande insulin en halv timme före maten, för att det skulle hinna börja verka.

Jag var dessutom TVUNGEN att äta på väldigt bestämda tider (morgonmål, förmiddagsmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål). Idag, med alla snabbverkande insuliner är det inte alls på samma sätt. Det är en otroligt hemsk känsla att ha lågt blodsocker, och jag blir själv alldeles panikslagen. Nu har vi rett ut att jag haft för mycket grundinsulin och har därför behövt äta MASSOR om jag haft lågt blodsocker, nu vet jag att det räcker med 10-20 kolhydrater. Att ha högt blodsocker är nästan värre.. Speciellt om det är svårt att sänka.



Sandra, diabetiker sedan 15 år tillbaka.
Kommentera
:Namn :Kom ihåg mig?
:E-postadress (publiceras ej)
:URL/Bloggadress


Kontakta mig



Sök i bloggen
Statistik
  • Besökare just nu:
  • Besökare idag:
  • Senaste veckan:
  • Senaste månaden:
  • Besökare totalt:

bloglovin



BaraBlogg - De bästa föräldrabloggarna

Joinat
Allmänt
Blogglista.se Top Personligt bloggar
Lägg till Blogg
Blogglistan Blogvertiser
bloggar SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
BloggRegistret.se bloggstarts Topplista

Reklam
RSS 2.0