Onsdag : Ny bebisvecka.
Idag går vi in i vecka 12, vilket innebär att jag gått 11+0 fulla veckor. En vecka kvar till första delmålet och förhoppningsvis så är risken minimerad att få missfall! Känns otroligt skönt.

I magen:

Fostrets ansikte börjar nu att synas allt tydligare. Det har fått en haka och en liten näsa. Små fingernaglar och tånaglar bildas. Eftersom blodmängden har ökat slår fostrets hjärta nu några slag snabbare per minut. Fostret urinerar för första gången och urinet hamnar i fostersäcken. Det kan också svälja och göra andningsrörelser. Risken för missfall minskar kraftigt efter vecka 12. Bebis väger ca 25 gram och är mellan 55-60 mm.


Mamma:

Illamåendet upphör för många. De flesta har ökat 1-4 kg i vikt. Om du har kräkts mycket kan det dock hända att du till och med har minskat i vikt men det är inget du behöver oroa dig för.

Har någon sagt att du "ser gravid ut"? Det beror inte bara på din inre lycka över att vara gravid utan också på att din hy ser bättre och slätare ut. Det är ett resultat av ökad blodmängd och hormonet hCG.  

Kanske har ni redan talat om för nära och kära att ni väntar barn men många brukar vänta med det till efter vecka tolv eftersom risken för missfall minskar kraftigt då.


Mödravården:

Nu bör du har varit på ditt första besök på mödravårdscentralen och även ha gjort en läkarundersökning om du är förstföderska.

Det är möjligt att du kan få lyssna på ditt fosters hjärtljud. Många tycker att det låter som ett ånglok. Klicka på länken nedan.

Mina egna anteckningar:
Jag tycker magen står i stort sett stilla. Illamåendet är borta förutom om kvällarna då det dyker upp, urinvägsinfektion igen oxå. Jag mår bra om dagarna och kvällarna ligger jag mest och har sådan tur att maken finns till hands och hjälper mig med allt. Nu väntar jag på vändningen, då man kan vara uppe även om kvällarna och slipper illamåendet. Jag är otroligt lycklig över den lilla räkan i magen!



Publicerad: klockan 16:16:58.
Arkiverad under: Allmänt

Kommentarer
Postad: klockan 21:35:52.
Postat av: Emma-Lisa
Åhh va spännande att läsa om lilla bäbis-förloppet (eller hur man ska uttrycka det) Låter iaf som att ni kommer ha en mysig midsommar med familjen - Hoppas bara att det inte regnar på er ;D
Postad: klockan 17:41:03.
Postat av: Erika
Kikar in!!
Kommentera
:Namn :Kom ihåg mig?
:E-postadress (publiceras ej)
:URL/Bloggadress


Kontakta mig



Sök i bloggen
Statistik
  • Besökare just nu:
  • Besökare idag:
  • Senaste veckan:
  • Senaste månaden:
  • Besökare totalt:

bloglovin



BaraBlogg - De bästa föräldrabloggarna

Joinat
Allmänt
Blogglista.se Top Personligt bloggar
Lägg till Blogg
Blogglistan Blogvertiser
bloggar SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
BloggRegistret.se bloggstarts Topplista

Reklam
RSS 2.0