Att skämmas?!
Jag måste erkänna att jag idag skäms lite grann, jag skäms över min totala okunnighet angående Diabetes. Sockersjuka som det även kallas i folkmun, det stämmer inte riktigt, verkligheten och det man hört. Det vet jag idag. Jag har fått exempel framkastade som att "Varför ger man socker till sockersjuka det är som att ge nötter till nötallegiker" riktigt så funkar det inte.. Det är inte så att man inte tål socker, Diabetes beror på att kroppen inte producerar insulin. Det är stor skillnad..

Detta innebär inte att Adrian aldrig får äta socker men man måste begränsa mängderna och lära sig tyda allt som har med blodsocker att göra. Såklart ska han inte äta en massa onödigt socker, och det är det man får försöka begränsa i vardagen. Visste ni till exempel att det är 3 sockerbitar i ett glas MJÖLK?! Jag skulle kunna sitta och gå igenom mängder av alternativ i bloggen men hur spännande skulle den läsningen vara? Jag lusläser ingredienserna i alla produkter jag tar och vet fortfarande inte vad som är okej och inte?! Vi har inte lärt oss allt ännu och frågan är om man ens kan bli fullärd? Jag tror man kommer lära sig mycket efter vägen.

Nu är det dags att fixa middagen..regelbundna måltider är viktigt och det är den första rutinen vi försöker införa. Har ni inte redan det, kanske ni tänker nu?! Men vi har tagit dagarna lite som dom kommer förr, ibland äter vi middag 16 och ibland 17.30 och allt därimellan.. Nu ska det vara middag helst till 16.30. Det är mycket nytt att få in i vardagen och visst känner jag ibland stressen över att få in rutinerna innan vi får en till liten i familjen.

Tack för era fina kommentarer som värmer otroligt!!


Bilden är tagen i April-09


Publicerad: klockan 16:17:54.
Arkiverad under: Allmänt

Kommentarer
Postad: klockan 19:31:13.
Postat av: a.nniie ♥
För första gången ska jag ha en veckansblogg tävling! Vill du ha fler besökare? ANMÄL DIG REDAN NU!



Direktlänk:

http://d3liicious.blogg.se/2009/october/draft-okt-11-2009.html#comment



LYCKA TILl <3
Postad: klockan 20:02:53.
Postat av: Trett
Jag fick min diagnos den 1 oktober, så det var inte alls länge sen. Jag var på sjukhuset i en vecka, mycket tack vare att en kompis till mig också har typ 1 diabetes så jag har sett och lärt mycket av honom. Första gången jag skulle handla var rent hemskt. Man fick läsa igenom allt man handlade och försöka hitta nån sorts balans för man behöver ju ändå lite kolhydrater fastän man har diabetes.



Hoppas allt kommer gå bra!
Postad: klockan 20:16:28.
Postat av: Tess
Tack så mycket!! och de samma lä jag säga, super fin blogg du har!!!



Hoppas de går bra för sonen, de där lär ni nog er jätte fort.

Fast jag är hemskt dålig jag me, fast pappa har typ 1 oxå. så för att vara uppväxt med de borde jag kunna mycke mer än va jag kan.. :-S
Postad: klockan 21:52:32.
Postat av: Amanda
Hahaha.. Köp ett par till Alex, så kanske du kan får dig ett rejält skratt mitt i alla misär :)
Postad: klockan 21:55:20.
Postat av: Amanda
Förresten, kul att jag kan glädja dig ;)
Postad: klockan 22:07:27.
Postat av: Trett
SV: Ok, då fick vi diagnosen i princip på samma dag då. Ja, det är faktiskt ganska bra att läsa vad andra har för erfarenheter. Och det är bra att man kan fråga andra om problem och information. Så bara fråga på om det är något! :)
Kommentera
:Namn :Kom ihåg mig?
:E-postadress (publiceras ej)
:URL/Bloggadress


Kontakta mig



Sök i bloggen
Statistik
  • Besökare just nu:
  • Besökare idag:
  • Senaste veckan:
  • Senaste månaden:
  • Besökare totalt:

bloglovin



BaraBlogg - De bästa föräldrabloggarna

Joinat
Allmänt
Blogglista.se Top Personligt bloggar
Lägg till Blogg
Blogglistan Blogvertiser
bloggar SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
BloggRegistret.se bloggstarts Topplista

Reklam
RSS 2.0