Vecka 10
Vecka 10
 

Mamman:

Du känner dig antagligen allt mer gravid. Flera olika graviditetshormoner cirkulerar i ditt blodomlopp och de påverkar dig på olika sätt. Du är antagligen fortfarande både trött och illamående försök stå ut några veckor till då brukar det vara över för de allra flesta. Din midja håller sakta på att försvinna. Det kan vara bra att köpa en bra bh som stöder bysten. Byxor och trosor som inte sitter åt för hårt runt magen kan också vara bra att införskaffa.

Fostret: Nu är embryoperioden över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.





Denna dikt tyckte jag var så gullig...

Lilla Du därinne
jag undrar så vem Du är!

Att jag vet så lite om dig
fast Du redan är här.

Är det Dina tår jag känner?
Är det Ditt hjärta jag hör slå?
Är det sant att Du har ögon och naglar
och en mage att pussa på?

Jag vet så lite om Dig
fast Du redan är här
men jag älskar Dig som tokig
vem Du än är!

Av. Åsa Holmgren

Och denna dikt tillägnas min barn...

Kom till mig när du är ledsen
och jag ska trösta dig.
Kom till mig när du är ensam
och jag skall hålla dig sällskap.
Kom till mig när du behöver prata
och jag skall lyssna.
Kom till mig när du är rädd
och jag skall hålla om dig.
När du än behöver mig
ställer jag upp för dig.
Vad det än gäller, när det än är,
Finns jag här för dig....



Publicerad: klockan 10:01:07.
Arkiverad under: Allmänt

Kommentarer
Postad: klockan 10:27:35.
Postat av: emily
åh super fina dikter :)



Och redan vecka 10!? Det går undan i svängarna! Är så glad för din skull. Hur gamal är du nu??



kramisar
Postad: klockan 10:40:28.
Postat av: emily
haha det är nog en annan sak när man ser det från avstånd ;)



Jag är 22! Så trebarns mor vid 26, det är rba jobbat!



Vad hittas på idag då?



kramar
Postad: klockan 10:46:38.
Postat av: Marlene
Vad fina dikter :)

Jag bor i en liten by skåne, hehe.

Ha en bra dag!
Postad: klockan 11:05:31.
Postat av: emily
hihi jaa du, det måste jag hålla med om att ni har :P



Jag jobbar nu fram till 16 sen ska jag på avslutnings middag ikväll och de leder säkerligen till utgång :) roooligt!



kramis
Postad: klockan 13:13:11.
Postat av: £lli£
Så vackert!! snyfft..*
Postad: klockan 00:00:55.
Postat av: Emma-Lisa
Åhh vilka söta dikter! Speciellt den första ;) Ville bara kika in och önska ditt och dina en underbar helg, hoppas allt är bra med dig! Krama om
Postad: klockan 10:40:24.
Postat av: Sandra
Hej ! (: Jo, jag tyckte också att det var lite collt faktist (: Men du är ju i v 10 jag 9 :P Men jag tror dom räknat lite fel på mig. :P



Kommentera
:Namn :Kom ihåg mig?
:E-postadress (publiceras ej)
:URL/Bloggadress


Kontakta mig



Sök i bloggen
Statistik
  • Besökare just nu:
  • Besökare idag:
  • Senaste veckan:
  • Senaste månaden:
  • Besökare totalt:

bloglovin



BaraBlogg - De bästa föräldrabloggarna

Joinat
Allmänt
Blogglista.se Top Personligt bloggar
Lägg till Blogg
Blogglistan Blogvertiser
bloggar SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
BloggRegistret.se bloggstarts Topplista

Reklam
RSS 2.0