Förlossningen.

Onsdagen den 6/1 blev jag inlagd på BB då jag haft flera nätter utan sömn på grund av smärtan i njurarna. Vi hade fått varit på Röntgen några dagar tidigare och där konstaterade man att bebis tryckte emot njuren så att flödet mellan njuren och blåsan avstannade och det var därifrån smärtan kom. Så jag blev inlagd för att få en sovdos (morfin och alvedon) för att få en god natts sömn. Så där var man på BB bland alla nyblivna mammor, väntandes på sin egen lilla bebis. Fick min sovdos och trots att jag blev smärtlindrad några timmar lyckades jag inte somna. På morgonkvisten somnade jag mellan 4-7.30.. sedan blev det mer smärtlindring och men man kunde inte längre ge morfin då man inte ville riskera att bebis blir slö innan en förlossning.

Torsdagen den 7/1 kommer min läkare in och berättar att dom beslutat för att sätta igång mig, jag är fullgången i graviditeten och ska inte längre behöva lida av smärta, dessutom är dom oroliga för hur jag ska orka en förlossning om jag går fler dygn utan att få sova. Jag ringer hem till Alex som förbereder allt med barnen och åker iväg med dom till min pappa. Hinner nog ringa honom ett 10-tal gånger då jag är så nervös att han inte ska hinna komma innan dom sätter igång, det enda som vi väntade på inför igångsättningen var att någon utav dom 2 kvinnor som låg och födde skulle bli klara. Han for hem, matade kissarna, handlade med sig lite godsaker och kom sedan upp. Och han hann med råge. ;)

Där låg vi och läste och väntade...läkaren som varit in på morgonen hade gjort en undersökning och vi hoppades på att den skulle göra någon nytta. Till slut bad jag om lite mer smärtlindring, och då jag fått denna kom nya läkare in för undersökning igen och överflyttning till förlossningen. Denna läkare berättade att det nog hänt lite sedan imorse och att dom kunde ta hål på fosterhinnorna nu. Så klockan 15 kommer vi in på förlossningsavdelningen. Spända och förväntansfulla inför det som komma skall.

Vi får vänta en stund då vi kommer mitt i skiftbytet. En stund senare kommer en otroligt gullig BM och hennes BM-studerande in. Jättetrevliga! Och efter lite bök så får dom hål på hinnorna och vattnet går. Nu är bollen i rullning! ;) Dock utan värkar..jag går upp och försöker röra på mig med alla sladdar kopplade på mig. Det händer inte mycket..vi väntar och tycker att allt känns väldigt konstigt då vi ALDRIG tidigare väntat såhär. Jag har haft snabba, intensiva förlossningar. Vi har knappt hunnit med oss tidigare och nu satt vi här väntandes på att det skulle starta.

Vid 17-tiden kommer dom in och sätter in värkstimulerande dropp..och vid 17.27 så är värkarna regelbundna. Dom skickar nu efter narkosen som ska komma och lägga Epiduralen. En halvtimme dröjjde det och jag är glad att dom ringde honom då dom gjorde för när han kom gjorde dom riktigt ont. Och från ett ögonblick till ett annat så är allt på plats och smärtan känns mer som ett dovt tryck neråt. Vi jobbar vidare, BM och hennes studerande kommer för att kolla hur mycket öppen jag är, båda ska känna. Jag är här öppen en 4 cm.

En stund senare, då jag är öppen 6-7 cm så kommer jag på lustgasen..frågar Alex varför jag inte får någon lustgas..!? Haha..vi hade både glömt den och vid det här laget hade jag väldigt ont. Så vi testar och lika underbart som alltid känns det då jag sätter masken emot munnen och känner den sköna känslan, det dunkar i öronen som om jag vore på ett Rave party och jag känner mig full. Långt bort i bakgrunden hör jag Alex diskutera med våran Bm-student. Jag hör dom skrattar åt något jag säger..men jag är inte riktigt klar med vad jag pratar om?! Alex och jag samarbetar bra..han kollar när värken börjar gå upp och jag andas in i masken och får full effekt av lustgasen.

Helt plötsligt så känner jag krystvärkarna börja komma lite smått..Alex frågar om han ska ringa efter dom, vilket jag trodde han gjort redan. Hahaha...tydligen hade jag endast i tanken bett honom ringa efter dom redan förra värken. Dom kommer in och det är ännu en gång precis mitt i skiftbytet. Vår BM-studerande vill stanna om hon får, vilket hon absolut får göra. Dom känner efter och medans dom sitter där och pratar så skriker jag till slut :
"Men nu måste jag få trycka!"
Då blir det fart..vi har nya lika trevlig personal på plats och jag krystar för kung och fosterland. Till slut hör jag någon säga : "Nu ser vi huvudet!"
Jag blir bestört...VA?! Ser huvudet..trodde jag lyckats krysta ut halva iaf! ;) (Maken meddelade mig i efterhand att jag kanske krystat i ungefär 1 minut här, för mig kändes det mer som 20!)

Efter 9 minuters krystande så kommer han äntligen...21.15..vår lilla Oliwer. ♥Kärlek!♥


Vi tar ett bad på hemmafronten..



Publicerad: klockan 19:04:46.
Arkiverad under: Allmänt

Kommentarer
Postad: klockan 19:25:14.
Postat av: Mamsen/mormor
Åh vad fin han är ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Postad: klockan 21:58:30.
Postat av: Nicklas
SV: Ja, dom är verkligen det! Vi har ju min bil också som är lite nyare och vi klarar oss bra med en bil så det är bara onödigt dyrt att ha två tycker jag. :)
Postad: klockan 23:27:58.
Postat av: Erika
Tack så mycket! Vad glad man blir av sådana gulliga kommentarer! :')
Postad: klockan 04:47:00.
Postat av: unique
vilken berättelse!!!och tänk att det kan skilja så mycket från fl till fl..



så söt han är. verkligen. man smälter =)
Postad: klockan 08:54:40.
Postat av: MammaMaria
Kanon förlossning ju :) Och han är helt underbar :)

Kram
Postad: klockan 09:57:24.
Postat av: Jossan
Åh vad söt han är =)
Postad: klockan 11:00:24.
Postat av: Maria
Oliwer är verkligen jätte fin!

Vilken fin förlossningsberättelse:-)

Hoppas att ni blir friska fort från förkylningarna nu!



Kram Kram

Postad: klockan 11:12:34.
Postat av: Johanna ♥ Blivande tvåbarnsmamma
Oh gud så fin!
Postad: klockan 13:36:37.
Postat av: Jossan
Haha, ja du ser, jag och Jennie kanske lider av en släng vi med då, för det låter precis som något jag skulle kunna göra =)

Eller ja, dagligen lämnar jag ju nycklarna i ytterdörren och där får som sitta tills Henke kommer hem och ta in dem =P

Ett ständigt problem är då jag tappat bort telefonnen och det visar sig att jag håller i den ;P



Tankspridd till 1000! =)
Postad: klockan 17:07:21.
Postat av: Jossan
Ja men det blir ju så då man har miljoner saker att tänka på =)



Japp, nu har den äntligen kommit på DVD, såg den på bio med min syster då den kom, precis min humor så nu måste gubben bara se den också =)
Postad: klockan 17:14:40.
Postat av: Maria
Sv: Jobbar på Lokaldelen (telefonkatalog), inte som säljare utan hjälper ett av våra externa säljbolag med bland annat order registrering, upprättande av annonser och införande till katalogen. Jobbar hela tiden mot dedlines, så det kan bli & är en hel del stressande men roligt jobb.



Hoppas att ni har haft en bra torsdag!



Kram Kram
Postad: klockan 22:02:19.
Postat av: Diana - Gravid ♥
Åh, vilket mirakel! GRATTIS!
Postad: klockan 10:22:47.
Postat av: sandra
Va söt :) haha din tid att krysta skulle jag vilja ha :)
Postad: klockan 17:23:05.
Postat av: Emma-Lisa
Åhh men grattis Johanna, vilken söt liten grabb ni har fått!! Tack så mkt, jag tror nog att det kommer bli bra vadän jag väljer. Ibland önskar an att man inte hade så många val :)

SKa försöka mig på en genomgång på våran resa på bloggen snart! Många kramar till dig och pussar på lillkillen !
Kommentera
:Namn :Kom ihåg mig?
:E-postadress (publiceras ej)
:URL/Bloggadress


Kontakta mig



Sök i bloggen
Statistik
  • Besökare just nu:
  • Besökare idag:
  • Senaste veckan:
  • Senaste månaden:
  • Besökare totalt:

bloglovin



BaraBlogg - De bästa föräldrabloggarna

Joinat
Allmänt
Blogglista.se Top Personligt bloggar
Lägg till Blogg
Blogglistan Blogvertiser
bloggar SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
BloggRegistret.se bloggstarts Topplista

Reklam
RSS 2.0